Cara Menukar Icon Pada Address Bar

Kalau sebelum ini aku ada tunjukkan cara nak bukak akaun blogger. Pada post kali nie, aku nak share dengan rakan blogger sekalian bagaimana cara nak letak Favicon kat URL bar, especially untuk blogger yang gunakan Blogger.com sebagai blogging platform. Pada post yang lalu juga aku dah terangkan cara nak tukar template Blogger.com . So, posting kali nie aku nak kongsikan pula bagaimana cara nak add favicon kat blog... kenyit

URL bar

URL bar

Kenapa pula nak letak favicon? fikir favicon nie pun salah satu juga cara nak bagi cantik blog. Setelah tukar template blog, kita boleh paparkan logo atau produk imej kat URL bar pelawat yang melawat blog kita..
Korang pun tahu kan terdapat berbagai cara nak add favicon nie? Tapi bagi aku,,cara yang akan aku tunjukkan kat post nie adalah cara yang terbaik dan berkesan untuk blogger.com...Sekali buat confirm jadi punyer.. kenyit

Untuk itu, just follow up setiap step yang aku tunjukkan kat post nie....

Step 1 :
Upload gambar yang dikehendaki (seeloknya yang bersaiz kecil...anggaran 50x50) di Photobucket atau di Imageshack. Kalau korang upload kat tempat lain pun boleh. Asalkan dapat link gambar tu.

Step 2 :
Bila dah dapat link tu korang copy URL imej tu ...

copy ico

Step 3 :
Log in Blogger.com . Klik Layout pada dashboard kemudian klik Edit HTML..

Edit HTML

Pada HTML blog korang..cari kod seperti dalam imej kat bawah nie ..

blog html

Pada langkah seterusnya..Letakkan kod favicon di bawah kod pada kotak merah di atas ..

Last Step
Penting : Kod Favicon

<link href='your ico file URL' rel='shortcut icon'/>

Taip semula atau copy jer kod di atas..Tukarkan [your ico file URL] dengan URL imej  (rujuk langkah 2)..

and than paste kan kod tersebut pada ruangan seperti dalam imej di bawah ...

paste ico

Letakkan keseluruhan kod favicon di bawah kod pada kotak merah seperti pada imej di atas kemudian klik SAVE TEMPLATE ...


Sila komen sekiranya kurang faham ...senyum

0 comments:

Post a Comment