Web Browser Untuk Kanak-kanak

Teknologi internet bukan lagi perkara yang baru, apalagi sekarang anak-anak sudah mulai menjamah dunia maya yang satu ini. Hal ini mejadi titik mula dengan terbinanya web browser khusus untuk anak-anak bernama Kidzui. 
 
Sebenarnya web browser Kidzui bukan web browser yang baru, kerana pada saat ini Kidzui sudah diupgrade ke versi 4, namun sejujurnya perubahan yang kali ini tidaklah banyak bezanya dengan versi yang terdahulu. Pada masa ini Kidzui tersedia untuk Windows dan Mac sebagai ekstension dari Firefox. Perubahan yang dibuat antaranya; ianya serasi untuk Netbook, server-side caching, animasi yang lebih sederhana dan pembaikan atas kelemahan sistem sebelumnya. Yang paling penting adalah aplikasi ini dapat beroperasi lebih pantas berbanding sebelumnya.

Perubahan besar yang dapat diambil oleh para anak dan orang tua adalah perubahan dari segi tampilan dan fitur di dalamnya. Ada tombol khusus yang jika diklik akan mampu untuk kembali ke halaman sebelumnya. Video dapat diatur secara auto ke dalam keadaan standard dan maksima. Explore and Friend Navigation Bar sekarang sudah dibuat lebih kecil, sehingga menjadi tempat yang lebih lebar untuk melihat video maupun gambar. Sepertinya versi 4 dari Kidzui ini tidak banyak berbeza dengan versi sebelumnya. Tapi yang pasti aplikasi ini sangat amat berguna bagi anak-anak. Ingin mencubanya...dapatkan di sini.

0 comments:

Post a Comment